ՆԱՏՕ-ն եվրոպական անդամ պետություններին հորդորել է հնգապատկել ցամաքային ՀՕՊ կարողությունները՝ գրում է Bloomberg-ը։ Լրատվամիջոցը նշում է, որ նման կերպ դաշինքը ձգտում է «լրացնել ռուսական ագրեսիայի սպառնալիքին ի պատասխան առանցքային բացը»։ Զինված ուժերի կուտակման հարցը կքննարկվի հինգշաբթի օրը՝ Հյուսիսատլանտյան դաշինքի անդամ պետությունների պաշտպանության նախարարների Բրյուսելում անցկացվելիք հանդիպման ժամանակ։               
 

«Նկարիչ լինելը մասնագիտություն չէ, կոչում է»

«Նկարիչ լինելը մասնագիտություն չէ, կոչում է»
21.04.2017 | 09:08

«Գաֆէսճեան» արվեստի կենտրոնում (ԳԱԿ) բացվել է «Բազմաչափ Ռուդոլֆ Խաչատրյանը» խորագիրը կրող ցուցահանդեսը, որը ներկայացնում է անվանի նկարչի տարբեր ժամանակաշրջանների գործերը՝ գրաֆիկական աշխատանքներից մինչև տարածական հորինվածքներ: Ցուցահանդեսը կգործի մինչև հունիս ամիսը: Ցուցահանդեսի համադրողը և պատկերագրքի կազմողը ԳԱԿ ցուցադրությունների գծով տնօրեն Արմեն Եսայանն է: Նկարչի դուստրը՝ գեղանկարիչ ՄՈԿՈ ԽԱՉԱՏՐՅԱՆԸ, գործուն մասնակցություն է ունեցել ցուցահանդեսի կազմակերպման աշխատանքներին: Նա է այսօր «Իրատեսի» հյուրը:

«ՊԱՐՏԵԶՈՒՄ ՆԿԱՐԵԼԻՍ ՆՐԱՆ ՊԱՏԱՀԱԲԱՐ ՏԵՍԵԼ Է ԵՐՎԱՆԴ ՔՈՉԱՐԸ»


-Մոկո, Ռուդոլֆ Խաչատրյանի ստեղծագործության ո՞ր հատվածն է ընդգրկված ԳԱԿ-ի ցուցադրության մեջ:
-Այստեղ ցուցադրված են գործեր՝ սկսած 1955 թվականից: Մի աշխատանք է ներկայացված՝ Մինաս Ավետիսյանի և Ռուդոլֆ Խաչատրյանի դիմանկարները: Հայրիկս նկարել է Մինասին, Մինասը՝ հայրիկիս: Դեմ դիմաց նստած՝ միաժամանակ նկարել են իրար:
-Եվ դիմանկարները մակագրություններ ունեն: Մինասի նկարի վրա Ռուդոլֆ Խաչատրյանը գրել է. «Ա. Մինաս, ես քեզ շատ հավանում եմ»: Իսկ Ռուդոլֆ Խաչատրյանի դիմանկարի վրա Մինասը գրել է. «Թող ճիշտ համարվի»:
-Այո՛: Սա ոչ թե արվեստի մեծ արժեք է, այլ իբրև փաստ է արժեքավոր: Հենց այս պատճառով որոշեցինք ցուցադրել: Ցուցահանդեսում ներկայացված են գծանկարներ, գունային լուծումներով գործեր, որոնց վրա կա Երվանդ Քոչարի ազդեցությունը: Հետո աշխատել է մատիտով՝ թղթի վրա: Ապա անցել է լևկասի, սեպիայի: Դրան հաջորդել է բազմաչափության շրջանը. երրորդ, չորրորդ չափումների մեջ է ստեղծել իր գործերը: Մենք ցանկացել ենք բոլոր շրջաններից ինչ-որ գործեր ցուցադրել: Հայրս 14 տարեկանից է սկսել իր ստեղծագործական կյանքը: Նա փոքր տղա է եղել, երբ պարտեզում նկարելիս նրան պատահաբար տեսել է Երվանդ Քոչարը: Նա նայել է հայրիկիս ու ասել. «Լեոնարդոյի հոգին վերածնվել է»: Իսկ հայրս չի իմացել, թե ով է Լեոնարդոն: Հայրս կրթություն չի ստացել: Միայն չորս տարի սովորել է դպրոցում և մի քանի ամիս՝ ուսումնարանում: Քոչարը հորս տարել է իր արվեստանոց ու նրա առջև դրել Լեոնարդոյի գիրքը: Հայրս տեսել է, որ իսկապես իր ու Լեոնարդոյի միջև նմանություն կա:
-Ինձ ավելի շատ գրավում են Ռուդոլֆ Խաչատրյանի՝ լևկասի վրա սեպիայով արած գործերը: Սա իմ սուբյեկտիվ ընկալումն է, իհարկե: Հիշում եմ, թե 1983-ին հրատարակված նրա պատկերագիրքը արվեստասերներն ու արվեստագետները ինչ ոգևորությամբ ընդունեցին: Ռուդոլֆ Խաչատրյանն իր ո՞ր շրջանի գործերն էր առավել արժևորում:
-Նկարիչ լինելը մասնագիտություն չէ, կոչում է: Երբ նկարիչը որևէ շրջանի մեջ է, նրան ուրիշ շրջանները չեն հետաքրքրում: Ես էլ եմ այդպիսին՝ իբրև նկարիչ: Երբ հայրս մտավ մոդեռն արվեստի շրջանը, նա նույնիսկ չէր ցանկանում դիմանկար անել: Այդ շրջանում նկարեց տղայիս, բայց դա արեց որպես հիշատակ, դիմանկարն իրեն արդեն չէր գրավում: Դա նույնն է, որ ես հիմա նկարեմ այնպես, ինչպես ինձ սովորեցրել են ուսումնարանում: Ես արդեն անցել եմ աբստրակցիայի, և ինձ այլ բան հետաքրքիր չէ: Ես հիմա չեմ կարող նստել ու ծառ նկարել, որովհետև այդ շրջանն անցել եմ:
-Ռուդոլֆ Խաչատրյանի կրթություն չստանալը ուներ օբյեկտի՞վ պատճառներ, թե՞ դա ստանդարտներից դուրս լինելու նրա տեսակով էր պայմանավորված:
-Ո՜չ, ոչ, չկային օբյեկտիվ պատճառներ: Հայրիկս այն եզակիներից, է, որոնց մասին ասում են բնատուր: Նա երբեք երեխա չի եղել. մատիտը վերցրել է ձեռքն ու նկարել մեծի նման: Նա չի ունեցել այն շրջանը, երբ երեխան սկսում է նկարել, հետո զարգանալ, դառնալ նկարիչ: Ինքը միանգամից նկարել է: Դա նրա էությունն էր:
-Նրան, փաստորեն, հեռացրել են Թերլեմեզյանի անվան ուսումնարանից:
-Այո՛, հեռացրել են, որովհետև չէր սովորում: Նա նկարում էր և այնքան լավ էր նկարում, որ իրեն չէր հետաքրքրում ուսումը:
-«Բազմաչափ Ռուդոլֆ Խաչատրյանը» ցուցահանդեսը շա՞տ այցելուներ է ունենում:
-Այո՛, մեկ օրում 700 այցելու ենք ունեցել: Գալիս են տարբեր մարդիկ: Ես շատ ուրախ եմ, որ այս ցուցահանդեսը կազմակերպվեց, որովհետև այսօրվա երիտասարդ սերունդը, որ չգիտի Ռուդոլֆ Խաչատրյանին, հիմա ծանոթանում է: Որքան էլ հանճարեղ լինի նկարիչը, նրա մասին պետք է մարդկանց հիշեցնել: Եթե չես հիշեցնում, մանավանդ մեր ժամանակներում, նրան մոռանում են: Սա շատ ցավալի է և ուրիշ խոսակցության թեմա է:
-Ռուդոլֆ Խաչատրյանի 12 անհատական ցուցահանդեսներից միայն 4-ն են եղել Հայաստանում: Սա քի՞չ է, թե՞ շատ:
-Դե՜, երևի շատ է: Սա էլ հինգերորդն է: Այն ժամանակ Սովետական Միություն էր, կարևոր չէր, թե որտեղ կցուցադրվես՝ Մոսկվայում, թե Երևանում: Այդ շրջանում գնահատում էին արվեստագետին: Հիմա ո՞վ է նկարիչը: Երգիչները, երաժիշտները դեռ ինչ-որ կերպ կարողանում են իրենց հարցերը լուծել:
-Դրանք հիմնականում այն երգիչներն ու երաժիշտներն են, որոնք գոհացնում են ցածրաճաշակ զանգվածներին: Լուրջ երաժշտարվեստով զբաղվողներն այստեղ պակաս խոցելի չեն նկարիչներից:
-Այո՛, համաձայն եմ: ՈՒ գիտե՞ք՝ ինչն է ցավալի, որ Հայաստանն աշխարհին, իր արվեստից բացի, ոչինչ չի կարող ներկայացնել: Եվ չեն գիտակցում, որ պիտի հեշտացնեն արվեստագետի կյանքը, որ նա կարողանա ստեղծագործել ու երկիր ներկայացնել: Մենք ո՛չ արդյունաբերություն ունենք, ո՛չ տնտեսություն, ո՛չ այլ բան: Հայաստանում կա միայն արվեստ: Եվ արվեստագետի համար չկան ապրելու, ստեղծագործելու լավ պայմաններ:
-Արվեստագետի կյանքը հեշտացնելը չի՞ խանգարի ստեղծագործելուն, նա չի՞ ծուլանա:
-Ո՛չ, դա ճիշտ չէ: Դա գալիս է Վան Գոգի ժամանակներից, երբ ընդունված էր մտածել, թե մարդը պիտի տանջվի, տառապի, որ կարողանա արվեստ ստեղծել: Այդպես չէ՛: Եթե ես հոգեպես անհանգիստ վիճակում եմ, չեմ կարողանում նկարել: Պիտի հանգիստ լինեմ, որ նկարեմ: Դալին իրավացիորեն ասել է, որ նկարիչը պիտի հարուստ լինի, որ կարողանա նկարել: Կան նկարիչներ, որ չեն կարողանում վրձին գնել, ներկ գնել, կտավ գնել, թուղթ գնել: ՈՒ ամիսներով անգործ նստած են: Հիմա դրա ի՞նչն է լավ: Իսկ եթե նրանք ապահովված լինեն նյութապես, պարզ է, որ կաշխատեն, կստեղծագործեն:

«ԵՐԲ ՄԱՐԴՆ ԻՐ ՀՈՂԻՑ, ԻՐ ԱՐՄԱՏԻՑ ԿՏՐՎՈՒՄ Է, ԻՐԵՆ ԼԻԱՐԺԵՔ ՉԻ ԶԳՈՒՄ»


-Այսօրվա Հայաստանի իրավիճակն ինչպե՞ս կարտացոլվեր Ռուդոլֆ Խաչատրյանի նկարչության մեջ՝ ըստ Ձեզ:
-Հայրիկս մահացել է 2007 թվականին, և Հայաստանն արդե՛ն այս վիճակում էր: Քիչ բան է փոխվել նրա մահից հետո: Այնպես չէ, որ նկարիչը նայում է կոնկրետ ինչ-որ բանի, և դա ազդում է նրա ստեղծագործության վրա: Ընդհանուր հոգեվիճակն է ազդում, ինչի հետևանքով էլ նա սկսում է ստեղծագործել: Հայրս Հայաստանում չի ապրել, բայց մշտապես գնացել-եկել է ու շատ նեղսրտել Հայաստանի վիճակի համար: Մարդը գենետիկորեն չի կարող իր հողից կտրվել: Բայց իր արվեստն ստեղծելիս նա ավելի մեծ մասշտաբով է նայել ամեն ինչին, ոչ թե ազդվել է այստեղ կամ Մոսկվայում կատարվող ինչ-որ իրադարձություններից:
-Նա ապրում էր Մոսկվայում, երբ կարող էր ապրել, իր արվեստով ընդունվել եվրոպական ամենանշանակալի քաղաքներում:
-Նա Լոնդոնում էլ է ապրել, եղել է Ամերիկայում, որտեղ ցանկացել են նրան պահել: Բայց հիմնական բնակավայրը եղավ Մոսկվան: Նախ նա Մոսկվայում մեծ արվեստանոց ուներ, հետո կար լեզվի խնդիրը: ՈՒ գիտե՞ք, եվրոպացիները շովինիստ են մի քիչ: Նույնիսկ այնպիսի նկարչին, ինչպիսին է անգլիացի Ֆրենսիս Բեկոնը, չեն ընդունել Անգլիայում: Անգլիան նրան ընդունեց միայն Ամերիկայի ընդունելուց հետո: Այսինքն՝ Անգլիայում կարող էին նայել հայրիկիս նկարներն ու ասել՝ օ՜, շշմելու է: Բայց, միևնույն է, դու իրենցը չես, յուրային չես դառնում: Հայրիկս մահվանից կարճ ժամանակ առաջ մի տխուր բան ասաց ինձ. «Գիտե՞ս, ես Մոսկվայում չդարձա իրենցը: Երևանում էլ չդարձա իրենցը»: Նա մեջտեղում մնաց: Ոչ այստեղ նրան համարեցին իրենցը, ինչպես, ասենք, Մինասին, ոչ էլ Մոսկվայում: Նրան ընդունում էին ամենաբարձր տեղերում, նա նկարել է Ռյազանովին, Ջիգարխանյանին, ամենանշանավորների հետ է շփվել, բայց ռուսական նկարիչ չդարձավ: Երևի հայերն այդպիսին են. եթե Հայաստանից դուրս են ապրում, օտար են մնում: Եվ ընդհանրապես այդպես է, միայն հայերին չի վերաբերում: Երբ մարդն իր հողից, իր արմատից կտրվում է, իրեն լիարժեք չի զգում: Հայրիկս երազում էր Հայաստանում տուն ունենալ, այստեղ ապրել, աշխատել: Բայց գալիս էր, մնում մեկ ամիս, հետո նյարդայնանում էր ու վերադառնում Մոսկվա: Վերջին անգամ նա Երևանում ցուցահանդես է բացել 1997 թվականին՝ արդեն անկախության շրջանում:
-Լևոն Աբրահամյանը ոչ միայն խորությամբ զգացել և մեկնաբանել է Ռուդոլֆ Խաչատրյանի արվեստը, այլև դարձել է բնորդ Աբու-Լալա Մահարու դիմանկարի համար: Կպատմե՞ք այդ երկու անհատականությունների փոխհարաբերության մասին:
-Լևոն Աբրահամյանը ազգագրագետ է, հիմնականում հնդկական ազգագրությամբ է զբաղվում: Նա և հայրս շատ երիտասարդ տարիքում են հանդիպել: Ես ցանկացա, որ այս ցուցահանդեսի պատկերագրքում հենց ինքը գրի Ռուդոլֆ Խաչատրյանի մասին: Ցուցահանդեսի փակմանը կլինի հուշ-երեկո, այն ևս կվարի Լևոնը, որովհետև նա առավել վերլուծական մոտեցում ունի հայրիկիս արվեստին, ճիշտ է ներկայացնում այն. դա նաև հայրս էր ասում: Ես առհասարակ արվեստագետների մոտեցումները չեմ ընդունում: Արվեստագետը չի կարող խոսել նկարչի մասին: Դա պետք է անի կա՛մ գիտնականը, կա՛մ հոգեվերլուծողը: Իսկ Լևոնը գիտնական է:

«ՆԿԱՐԻՉԸ ՉԻ ԿԱՐՈՂ ՀԵՇՏ ՄԱՐԴ ԼԻՆԵԼ»


-Կրթության, նկարչության մեջ ստանդարտները մերժող Ռուդոլֆ Խաչատրյանն ինչպիսի՞ն էր կյանքում, կենցաղում, ընտանիքում:
-Նա և՛ բարդ մարդ էր, և՛ հետաքրքիր մարդ էր, և՛, իհարկե, անսովոր մարդ էր, որովհետև այդպես նկարողը չի կարող սովորական լինել: Ես և հայրս իրար շատ նման ենք՝ և՛ գենետիկորեն, և՛ արտաքինով: Լինում էին պահեր, որ ինձ համար շատ հեշտ էր շփվել նրա հետ, լինում էին պահեր, որ շատ էր դժվար: Նա յուրահատուկ ձևով էր նայում աշխարհին: Այդպիսին են նկարիչներն ընդհանրապես: Նկարիչը չի կարող հեշտ մարդ լինել: Պատահում էր, որ նա առավոտյան զարթնում էր այնպիսի տրամադրությամբ, որ հետը խոսել չէր լինում: Իսկ նաև լինում էին առավոտներ, որ արթնանում էր՝ օպերա երգելով: Չէիր կարող կանխատեսել, ամեն բան շատ անսպասելի էր:
-Ովքե՞ր են Ռուդոլֆ Խաչատրյանի ժառանգները:
-ՈՒնեմ երկու քույր, մեկ եղբայր, բայց միայն ես եմ նկարիչ: Ապրում եմ Երևանում և Մոսկվայում:
-Ինչպե՞ս նկարիչ դարձաք: Նա իր զավակի կանոնավոր կրթության հարցում նախանձախնդի՞ր է եղել:
-Ո՜չ: Ես չորս տարի սովորել եմ Թերլեմեզյանի ուսումնարանում, հետո չորս տարի՝ ինստիտուտում: Ապա գնացել եմ Փարիզ, վերադարձել, ցանկացել են ինձ կոտրել ինստիտուտում, որպեսզի նկարեմ իրենց ուզած ձևով: Նույնը կատարվեց իմ ամուսնու՝ աբստրակտ նկարիչ Վահան Ռումելյանի, Մինաս Ավետիսյանի որդու՝ Նարեկի հետ: Երբ ես կիսատ թողեցի ինստիտուտում ուսումս, զանգեցի Մոսկվա ու հայրիկիս հայտնեցի այդ մասին, նա ասաց. «Իմ աղջիկն ուրիշ կերպ չէր կարող լինել»: Շատ սիրով եմ հիշում ուսումնարանը՝ այն օրերի՝ 1980-90-ականների Թերլեմեզյանը. հիմա դրանից բան չի մնացել: Իսկ ինստիտուտը ոչինչ չէր նշանակում: Եվ ովքեր ինձ հետ սովորում էին ու ավարտեցին ինստիտուտը, նրանցից ոչ մեկն էլ նկարիչ չդարձավ՝ բացառությամբ մեկ-երկու հոգու:
-Ձեր ստեղծագործությունները որտե՞ղ են ավելի շատ ցուցադրվում՝ Երևանո՞ւմ, թե՞ Մոսկվայում:
-Ես արտասահմանում ավելի շատ եմ ցուցադրվում, քան Երևանում կամ Մոսկվայում: Երևանում վերջին ցուցահանդեսս եղել է 2014 թվականին, Ժամանակակից արվեստի թանգարանում: Այստեղ ցուցադրվելու մտադրություն առայժմ չունեմ: Իսկ եթե երբևէ ցուցադրվեմ, ապա միայն «Գաֆէսճեան» արվեստի կենտրոնում:


Զրույցը վարեց
Կարինե ՌԱՖԱՅԵԼՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 3586

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ